Ahad, 11 Disember 2011

Kampung Bukit Gemuroh/squard sayang



....WARGA EMAS DAN GOLONGAN KURANG UPAYA......

             Dalam kesibukkan kita melakukan tugasan seharian, tanggungjawab sosial serta masyarakat jangan pernah dilupakan. Walau ke mana saja kita pergi, di mana saja kita berada, apa pun darjat kita..ingatlah..bahawa tanpa orang - orang tua kita, kita tidak akan lahir di dunia ini. Oleh itu, hargailah mereka selagi mereka masih hidup. Berbuat baik lah dengan mereka, jagalah mereka dengan seadanya, hiburkan hati mereka dengan kegembiraan dan kehadiran kita di sisi mereka, kasih sayang yang mereka curahkan tidak boleh dibeli dengan wang ringgit dan tidak dapat ditukar ganti. 



.....SKUAD SAYANG......             

          Justeru itu, untuk menghargai jasa dan pengorbanan golongan ini, Wanita Umno telah mengadakan 1 program yang dipanggil 'SKUAD SAYANG' dan ditubuhkan pada tahun 2009. Anggota SKUAD SAYANG ini, akan turun padang untuk membuat kunjungan dari rumah ke rumah bagi mendekati golongan  ini. ( walaupun artikel ini maybe dianggap politik sikit, tapi saya rasa secara peribadi..program ini sangat bagus ditubuhkan. sebab...kita boleh mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh warga emas, memberi sedikit sumbangan, melawat dan meramah mesra dengan mereka. seperti yang kita sedia maklum, dalam zaman sekarang, kita sentiasa sibuk bekerja untuk mencari rezeki. so, kita tiada masa untuk menjenguk mereka sekiranya mereka tinggal jauh dari rumah kita. dan kita tidak akan pergi ke rumah2 mereka sekiranya tiada perkara penting untuk diuruskan yang melibatkan mereka. mungkin juga ada diantara golongan muda sekarang, masih ada yang tidak mengenali siapa mereka walaupun tinggal sekampung. so, dengan adanya program ini, kita boleh merapatkan hubungan silaturrahim yang hampir kian putus.  hehe. Saya dah setahun join grup ni dan semakin lama, saya semakin jatuh sayang dengan golongan ini. ALHAMDULILLAH ..Yang baik jadikan tauladan, yang jahat jadikan sempadan.) Sebenarnya, tiada dana khas yang diperuntukkan untuk 'SKUAD SAYANG', sumbangan yang dihulurkan berbantuk peribadi dan dilakukan secara sukarela. 

 Jom, kita tengok gambar... siapakah SKUAD SAYANG Kg Bukit Gemuroh yang pergi menjenguk..

              


Puan Suhaiza bersama Pengerusi JKKK Kg Bukit gemuroh iaitu En.Abd Rahsid bin Ismail dan skuad sayang lain sedang berbual-bual dengan Tokwan Wan Zainab binti Tom Hamzah..



En. Abd Rashid ketika melangkah keluar, di belakangnya ialah Tokwan Kembang.


Bergurau senda bersama Tokwan Sulong binti Mamat.





Bersama arwah Tokteh..nama sebenar beliau Puteh binti Nik. Dulu arwah merupakan seorang bidan kampung, tapi..apabila usia semakin meningkat..arwah diserang angin ahmar. Ketika ini, beliau tidak dapat menahan sebak apabila melihat skuad sayang datang menziarah.. Semoga arwah ditempatkan dalam golongan yang beriman. 

Semoga arwah ditempatkan dalam golongan yang beriman. Sama2 lah kita sedekahkan ALFATIHAH kepada arwah. Amin..


Berbual-bual dengan Tokwan Siah,atau nama sebenrnya..Siah binti Abdullah.


Time ni...kt rumah Pok Tahir. Beliau menghidap penyakit buah pinggang manakala isterinya pula sering sahaja sakit..




Puan Normala menyampaikan sedikit sumbangan kepada anak En.Ramley.


Bersama En.Ramley bin Mat Aris. Beliau terlantar di katil akibat serangan angin ahmar. 
Terkaku tanpa mampu berbicara. Hanya doa mampu disedekahkan untuk beliau.


Ni kat rumah Mak Mandak...


Bersama Toklong Nab..


Antara barangan yang telah disumbang kepada warga emas.

YB Rozi bersama En. Abdul Rashid menjenguk arwah Abdul Ghani bin Abdul Rahman, sebulan sebelum arwah meninggal dunia. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan